Nogle gange er man nødt til at vende tingene på hovedet for at se skoven for bare træer. Så det har jeg valgt at gøre. Her kommer der derfor fem råd til lederen, der ønsker sig utilfredse medarbejdere kørt langt, langt ned under guldbrædderne. Værsgo’!

1. Kontroller dine medarbejdere – og pas på med at vise dem tillid
Ét af dine bedste våben som utilstrækkelig leder er kontrol. Sørg for at alt skal igennem dig. Det gælder også de ting, du egentlig godt ved, dine medarbejdere er super kompetente til at løse. For når du begrænser dine medarbejdere og viser dem, at du ikke stoler på deres evner, så kan der efter kort tid ske dét, at de helt stopper med at tro på sig selv. Sammen med den manglende tro på egne evner ryger også deres oplevelse af at bibringe værdi som kolleger og til virksomheden. Vil du køre dine medarbejdere ned, så skru op for kontrollen og ned for medarbejderansvaret! Og som en ekstra bonus til dig selv, så skal du huske på, at den tid du bruger på at kontrollere dine medarbejdere, den skal du ikke bruge på at lede dem.

2. Motiver dine mest pressede medarbejdere – med flere opgaver
Nogle gange opdager du måske, at én eller flere af dine medarbejdere har meget at se til. Måske er de bagud. Det kan også være, at en medarbejder kommer til dig for at sige fra over for opgavepresset og de korte deadlines. Vil du være utilstrækkelig leder, så skal du være viljefast her! Fortæl medarbejderen, at du selvfølgelig ikke bare sådan kan ”frede” nogen fra opgaverpres – og at det jo her handler om at knokle på. Dine pressede medarbejdere skal motiveres med endnu flere opgaver, hvis de skal køres ned! Og husk: Stress er for de svage og en undskyldning for at gå hjem og holde fri.

3. Fortæl medarbejderne at ALT er lige vigtigt
Som utilstrækkelige leder er det din opgave at fjerne medarbejdernes forståelse for kerneopgaven – den du egentlig fortalte en hel del om, da du ansatte dem. Den der engang virkede motiverende for dem. Lykkedes du med at gøre alle opgaver lige vigtige, får du som en sidegevinst medarbejdere, der ikke kan finde mening med deres arbejde. Og vupti – du har nu sendt dem ind på mistrivslens motorvej!

4. Vis dine medarbejdere, at det er useriøst at have det sjovt
Ser du to eller flere af dine medarbejdere more sig, så er det igen din opgave som utilstrækkelig leder at få sagt fra. For sjov og grin hører ikke til i arbejdstiden. Som utilstrækkelig leder kan du gå foran ved aldrig selv at smile eller trække en mine, når dine medarbejdere forsøger at gøre det lidt sjovere at arbejde med opgaverne. Er du menneskespotter, kan du jo eventuelt hive fat i dine mest ’humoriske’ medarbejdere og give dem en lektion i forskellen mellem privatliv og arbejdsliv.

5. Mål kun enkeltmandspræstationerne – og spil medarbejderne ud mod hinanden
Som utiltrækkelig leder har du for længst forstået, hvorfor minutiøs måling af den enkelte medarbejders bidrag til bundlinjen er den eneste vej frem. For det er kun sådan, du kan vurdere, hvor meget dine medarbejdere er værd, tænker du. Måling af teamets præstationer spilder du ikke din tid på. Måler du kun enkeltmandspræstationerne skaber du samtidig hård konkurrence mellem medarbejderne, så du kan konkludere, hvem der skal sorteres fra ved din næste nedskæring. Spændende!