Til mine foredrag starter jeg nogle gange ud med en lille ”gættekonkurrence”.

Hvor hurtigt kan en F16 egentlig flyve, spørger jeg. 

Der bliver gættet løs, og selvom alle er enige om, at der er fart på, har jeg hørt bud, som spænder lige fra 500 km/t til 3.500 km/t. 

Måske sidder du med dit eget bud, mens du læser dette? 
Er du nysgerrig, så kommer svaret her.

Det rigtige svar er, at en F16 har en tophastighed på 2.400 km/t, hvilket svarer til 2 gange lydens hastighed eller det, man også kalder for mach 2.

Ved 1.200 km/t bryder F16-flyet lydmuren, og her opstår det karakteristiske ”overlydsbrag”, som flyet herefter ”trækker efter sig”, mens farten gradvist stiger. Nogle tror, at der kommer et nyt ”drøn”, når flyet når mach 2, men det er altså ikke tilfældet. 

Det er dog meget sjældent, at vi som F16-piloter når mach 2 og topfarten på cirka 2.400 km/t. Dels kræver det meget brændstof (det er dyrt!), og så tager den sidste fartforøgelse også ret lang tid.

Jeg har selv prøvet at nå mach 2 én gang. 

Her oplevede jeg i øvrigt, hvor lille Nordsøen og Danmark kan føles fra cockpittet af en F16. For da jeg endelig nåede mach 2, var jeg meget tæt på tysk område, som vi normalt ikke flyver ind i.

Derfor var jeg nødt til at trække næsen kraftigt op for at sænke farten. Jeg følte, at jeg var på vej mod månen og endte faktisk i 20 kilometers højde, hvilket er pæn del over normalen – men jeg blev på dansk territorium 😎

Så én ting, kan jeg personligt skrive under på.

Danmark er ikke ret stor, når man flyver 2 gange lydens hastighed.